چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار اخبار منتخب
۲۳ اسفند ۱۳۹۶ 1 1407

گزارش بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا؛ هفته آخر سال1396؛

بهبود مجدد حجم معاملات/ افزایش 5 درصدی نرخ دلار 

بهبود مجدد حجم معاملات/ افزایش 5 درصدی نرخ دلار 
به نظر می رسد بسیاری از صاحبان کدهای بهین یاب نیز در صدد مصرف سهمیه باقی مانده خود بودند. بسیاری از بازاری ها در این هفته ترجیح دادند خرید انجام دهند تا در سال جدید از افزایش نرخ های پایه به خوبی منتفع شوند.

سید جواد موسوی، کارشناس بورس محصولات پتروشیمی: در آخرین هفته از اسفند ماه 1396، تالار معاملات پتروشیمی شرکت بورس کالای ایران، باز هم معاملات بسیار پر رونقی را تجربه کرد زیرا از طرفی نرخ دلار به یک باره افزایش 5 درصدی را در اواخر ساعات کاری روز دوشنبه تجربه کرد و از طرف دیگر بسیاری از عرضه ها باز هم با سررسید تحویل تا 27 اسفند بود هرچند که تحویل بسیاری از کالاها به سال آتی موکول خواهد شد. 

به گزارش ویکی پلاست، به نظر می رسد بسیاری از صاحبان کدهای بهین یاب نیز در صدد مصرف سهمیه باقی مانده خود بودند. عامل مهم دیگر می تواند ثبات قیمت ها تا پایان تعطیلات نوروز باشد، با توجه به وضعیت نرخ دلار به نظر می رسد بسیاری از بازاری ها در این هفته ترجیح دادند خرید انجام دهند تا در سال جدید از افزایش نرخ های پایه به خوبی منتفع شوند. 

در نتیجه با وجود قرار داشتن در هفته پایانی سال ولی اکثریت گریدهای عرضه شده با رقابت قیمتی به فروش رسیدند و این موضوع در نوع خود جالب بود. در این هفته بیش از 91 درصد محصولات عرضه شده توسط متقاضیان خریداری شد. 

موضوع مهم دیگر معاملات گروه PET بطری بود که از هفته گذشته جذابیت خاصی پیدا کرده بود و در این هفته با وجود افزایش 891 تنی عرضه ها تمامی گرید های آن با سقف قیمت معامله شدند. 

در این هفته کلا 29 گرید با رقابت قیمتی معامله شدند و این در حالی بود که در هفته گذشته 31  گرید با رقابت های قیمتی معامله شده بودند. رقابت های قیمتی انجام شده بین یک تا 10 درصد بود. 
 

کاهش زیاد حجم عرضه ها در هفته پایانی سال 1396

حجم عرضه ها در هفته جاری نسبت به هفته گذشته کاهش داشته و 19.322 تن کاهش را تجربه کرد؛ حجم عرضه ها در هفته گذشته افزایش بیش از 17 هزار تنی را تجربه کرده بود.

این میزان کاهش حجم عرضه ها به نظر طبیعی است زیرا برخی از پتروشیمی ها مدت ها قبل اعلام کرده بودند که در هفته پایانی سال عرضه نخواهند داشت.

 در این هفته حجم عرضه ها در مورد گریدهایی همچون پلی اتیلن سنگین تزریقی ، سبک خطی و پلی پروپیلن نساجی کاهش زیادی یافته بود. البته دو گروه PVC و PET بطری هم افزایش عرضه را تجربه کردند.

افزایش مجدد و زیاد حجم معاملات تحت تاثیر افزایش 5 درصدی نرخ دلار

در هفته جاری حجم معاملات نسبت به هفته گذشته افزایش مناسبی داشته  و 6.222 تن افزایش را تجربه کرد، البته در هفته گذشته حجم معاملات افزایش بیش از 15 هزار تنی را تجربه کرده بود تا در مجموع دو هفته نزدیک به 22 هزار تن افزایش را تجربه کرده باشد، با توجه به افزایش شدید  نرخ دلار و انتظار رشد قیمت های پایه در نوبت بعدی اعلام نرخ ، خریداران ترجیح دادند حجم بالایی از محصولات را خریداری کنند تا از این افزایش نرخ پایه منتفع شوند، نکته اینکه قیمت های پایه بعد از تعطیلات نوروز تغییر خواهد کرد در نتیجه بعید نیست در هفته های معاملاتی فروردین ماه هم استقبال خوبی از سوی خریداران صورت بگیرد. از طرف دیگر افزایش عرضه در مورد دو گرید جذاب PVC و PET بطری و خریداری شدن کل حجم عرضه شده این دو گروه نیز در افزایش حجم معاملات اثرگذار بود.

 در کل نزدیک به 92 درصد از محصولات عرضه شده توسط متقاضیان خریداری شد، این در حالی بود، که در هفته گذشته 62 درصد از کل عرضه ها خریداری شده بود. در این بین 29 گرید از 59 گرید عرضه شده با رقابت قیمتی به فروش رسیدند، رقابت های قیمتی بین 1 تا 10 درصد بود.

افزایش مجدد حجم تقاضا: حجم تقاضا در هفته جاری افزایش  زیاد و 7 هزار و 992 تنی را تجربه کرد. بدین ترتیب حجم تقاضا از 99 هزار تن به 107 هزار تن رسیده است که حجم بسیار بالایی است. و بار دیگر و آن هم در آخرین هفته از سال 1396 حجم تقاضا وارد سطوح بالای 100 هزار تنی شد که در نوع خود جالب است. این افزایش حجم تقاضا بیشتر تحت تاثیر سه گروه PET بطری، PVC و پلی پروپیلن های نساجی اتفاق افتاده است.

جذاب ترین گروه های بازار : 15 گرید جذاب بازار در این هفته به شرح جدول ذیل است:

همانطور که در جدول مشخص است، اوضاع 15 کالایی که با بیشترین رقابت قیمتی معامله شده اند به شرح ذیل است:

نکته جالب در مورد گروه های جذاب بازار در این هفته این است که پلی پروپیلن های نساجی که مدت ها در صدر جذاب ترین های بازار بودند جای خود را به گروه جدید PET بطری داده و خود با رقابت های قیمتی بسیار معقول تری معامله شده اند.

بیشترین رقابت قیمتی برای گروه PET بطری است که تمامی زیر مجموعه های این گروه در این هفته با سقف ده درصدی نرخ معامله شده اند، این در حالی بود که هفته گذشته نیز این گروه کالایی جذاب ترین گروه بازار بود و تمامی گرید های آن با بیش از 8 درصد رقابت قیمتی به فروش رسیده بود.  

کالای پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3 شازند به دلیل غیبت طولانی از یک طرف و حجم بسیار کم عرضه به میزان 50 تن با رقابت قیمتی بالا و 9 درصدی معامله شد.

نکته قابل توجه دیگر در مورد پلی استایرن مقاوم 7240 پتروشیمی تبریز است که به یکباره و در هفته جاری با جذابیت بسیار زیاد مواجه شده و با رقابت قیمتی 7 درصدی معامله شده است.

کالای پلی اتیلن سبک فیلم 0075 بندر امام نیز از دیگر گریدهای جذاب بازار بود که با 5 درصد رقابت قیمتی به فروش رسید مواردی از قبیل عدم بارگیری به موقع محموله های فروخته شده و وجود مشکلاتی در تولید این محصول موجب شده است این کالا جذابیت بالایی داشته باشد. پلی اتیلن نسگین اکستروژن 6366M ایلام نیز با رقابت قیمتی بالای 5 درصدی معامله شد که نشان از جذابیت بالای این کالا دارد.

گریدهای پلی پروپیلن نساجی C30S مارون و پلی پروپیلن شیمیایی پایپ گرید ZR230C نویدزرشیمی نیز با 5 درصد رقابت قیمتی به فروش رسیدند. گریدهای دیگر گروه پلی پروپیلن نساجی همچون 552R جم، 510L نویدزرشیمی و Z30G مارون هر کدام به ترتیب با 4 درصد، 4 درصد و 3 درضد رقابت قیمتی به فروش رسیدند.

سایر گرید های این گروه همچون 550J جم و گریدهای 1102 رجال 3 درصد رقابت قیمتی را تجربه کردند که رقابت معقولی بوده است.

لازم به ذکر است که کالاهای عرضه شده در روز دوشنبه که عمده آن هم پلی پروپیلن ها هستند قبل از افزایش شدید نرخ دلار معامله شدند و به همین دلیل رقابت های قیمتی معقولی داشتند واگر در روز سه شنبه عرضه می شدند طبیعتا درصد رقابت قیمتی بالاتری را تجربه می کردند و در نتیجه می توان گفت خریداران روز دوشنبه برندگان واقعی در این هفته بوده اند.

آمار کلی معاملات بازار به تفکیک هر گروه کالایی:

 

درصد سهم هر گروه کالایی در عرضه های این هفته پلیمرها

همانطور که در نمودار مشخص است، بیشترین حجم عرضه مربوط به گروه PVC  است، که با 20 درصد سهم بازار و با 12.026 تن عرضه در صدر عرضه های بازار هفته جاری قرار دارد، رتبه دوم نیز به پلی اتیلن سبک فیلم و با 15 درصد و با 8.962  تن عرضه اختصاص دارد.

همچنین گروه پلی پروپیلن نساجی با 13 درصد حجم عرضه ها و برابر با بیش از 7.601 تن در رتبه سوم قرار داشتند. گروه پلی اتیلن سنگین اکستروژن و لوله با 11 درصد سهم از عرضه ها در رده بعدی قرار دارد. در کل این گروه های مطرح شده 59 درصد حجم کل عرضه های بازار را به خود اختصاص داده اند.

درصد سهم هر گروه کالایی در تقاضای این هفته پلیمرها

گروه PET بطری و با 32 هزار 186 تن تقاضا و معادل 31 درصد کل تقاضای بازار بیشترین تقاضای این هفته را به خود اختصاص داده است، این گروه نسبت به هفته گذشته 20 هزار تن افزایش تقاضا داشته است، بعد از این گروه پلی پروپیلن نساجی و با 16 هزار و 713 تن تقاضا و سهم 16 درصدی از کل تقاضا در رده بعدی قرار داشت.

گروه PVC و  با  13 هزار و 620 تن تقاضا در رده بعدی قرار داشت، که برابر با 13 درصد تقاضای کل بازاراست ؛ گروه پلی اتیلن سبک فیلم هم با 12 درصد تقاضای بازار از دیگر گرید های جذاب بازار بود. چهار گروه مذکور جمعا 72 درصد کل تقاضای بازار را به خود اختصاص داده اند.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
احمد چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
ممنون، چرا از پ پ کمتر می نویسید؟ ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟